Barnet är av samma natur som den vuxne
Till sist en konstant som ger berättigande åt våra trevande försök
Celestin Freinét skapade trettio stycken ”Konstaneter” som han ville pröva på läsarna. Under varje konstant förklarar han vad han menar och efter förklaringen ber han läsaren att svara ärligt på tre frågor. Han ger varje fråga en färg, där grönt står för att läsaren håller med honom och accepterar att ta konsekvensen av sina åsikter. Gult står för att man håller med men är tveksam till om man klarar att alltid rätta sig efter den och rött står för att man inte alls håller med. Om man omfattar Feinéts pedagogiska ideér bör man ha så många gröna svar som möjlig.Här nedan följer de trettio konstanterna. (för Freinets förklaringar, se ”För folkets skola under fliken ”Böcker”)
Konstant nummer 1
Barnet är av samma natur som den vuxne
Konstant nummer 2
Att man är större än de andra behöver inte betyda att man är överlägsen dem
Konstant nummer 3
Ett barns beteende i skolan är en produkt av dess fysiologiska, organiska och konstitutionella tillstånd
Konstant nummer 4
Ingen-varken barn eller vuxna-tycker om att bli kommenderade av auktoriteter
Konstant nummer 5
Ingen tycker om att stå på led, ty när man står på led lyder man passivt en order som kommer uppifrån
Konstant nummer 6
Ingen tycker om att vara tvungen att utföra ett bestämt arbete, även om han inte har något särskilt emot detta arbete. Det är tvånget som är förlamande
Konstant nummer 7
Var och en tycker om att välja sitt arbete själv, även om inte valet ger ett fördelaktigt resultat
Konstant nummer 8
Ingen tycker om att mala tomgång och fungera som en robot, dvs. utföra handlingar och foga sig i tankar som är fastlagda i ett mekaniskt system som han inte har något inflytande på
Konstant nummer 9
Vi måste motivera arbetet
Konstant nummer 10
Bort med skolmästeriet
Konstant nummer 10 andra delen
Varje individ vill lyckas. Ett misslyckande verkar hämmande och ödeläggande för framåtanda och entusiasm
Konstant nummer 10 tredje delen
Det är inte leken utan arbetet som är det naturliga för barnet
Konstant nummer 11
Det normala sättet att förvärva kunskaper är inte genom iakttagelse, förklaring och demonstration, som är det vanliga i skolan, utan genom trevande försök, vilket är ett naturligt och universellt tillvägagångssätt
Konstant nummer 12
Minnet, som skolan gör så stor affär av, har vikt och värde bara då det integreras med de trevande experimenten och verkligen står i livets tjänst
Konstant nummer 13
Man får inte kunskaper genom att studera regler och lagar, som man på sina håll tror, utan genom erfarenhet. Om man börjar med att studera regler och lagar i modersmålet, i konsten, i matematik och naturvetenskap, så har man spänt vagnen framför hästen
Konstant nummer 14
Intelligensen är inte, som den traditionella pedagogiken förkunnar, en specifik förmåga som fungerar som i ett slutet kretslopp, oberoende av andra vitala element hos individen
Konstant nummer 15
Skolan odlar bara en abstrakt form av intelligens, som manifesterar sig utanför den levande verkligheten genom hantering av ord och idéer som har fixerats i minnet
Konstant nummer 16
Barnet tycker inte om att höra föreläsningar från katerdern
Konstant nummer 17
Barnet blir inte trött av att utföra ett arbete som hänger ihop med dess liv, som så att säga är funktionellt
Konstant nummer 18
Ingen, varken barn eller vuxna, tycker om kontroll och bestraffning, som alltid uppfattas som ett angrepp mot ens värdhet, särskilt om den utövas offentligt
Konstant nummer 19
Betyg och sortering av barnen är alltid av ondo
Konstant nummer 20
Tala så lite som möjligt
Konstant nummer 21
Barnet tycker inte om att arbeta i en skock där individen måste underordna sig. Det tycker om att arbeta individuellt eller att arbeta i grupp inom en samverkande gemenskap
Konstant nummer 22
Ordning och disciplin är nödvändiga i skolan
Konstant nummer 23
Det är alltid fel att straffa. Det är förödmjukande för alla och får aldrig avsedd verkan. Det är på sin höjd en nödutfallsväg
Konstant nummer 24
Skolans nya liv förutsätter samarbete, det vill säga de som använder den, inberäknat lärarna, måste tillsammans organisera skolans liv och arbete
Konstant nummer 25
Det är alltid pedagogiskt fel att ha för många barn i klassen
Konstant nummer 26
Skolans nuvarande indelning i stora enheter leder till en känsla av anonymitet hos både lärare och elever, och den är därför både felaktig och hämmande
Konstant nummer 27
Morgonens demokrati förbereds genom demokrati i skolan. En auktoritär regim i skolan kan inte utveckla demokratiska medborgare
Konstant nummer 28
Man kan bara uppfostra i en människovärdig atmosfär. Att man respekterar barnen och att barnen respekterar sin lärare är ett av de första villkoren för skolans förnyelse
Konstant nummer 29
Oppositionen från den pedagogiska reaktionen, som är en utlöpare av den sociala och politiska reaktionen, är också en konstant som vi tyvärr är tvungna att räkna med utan att vi själva kan undvika den eller korrigera den
Konstant nummer 30
Till sist en konstant som ger berättigande åt våra trevande försök och gör våra handlingar meningsfulla: det optimistiska hoppet om livet
Skolan av idag skapar morgondagens samhälle